۲۵۱۰

شُعَبُ العَدلِ

۱۲۱۲۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :العَدلُ عَلى أربَعِ شُعَبٍ : غامِضِ الفَهمِ، و غَمْرِ العِلمِ، و زَهرَةِ الحُكمِ، و رَوضَةِ الحِلمِ؛ فَمَن فَهِمَ فَسَّرَ جَميعَ العِلمِ، و مَن عَلِمَ عَرَفَ شَرائعَ الحُكمِ. وَ مَن حَلُمَ لَم يُفرَِّطْ في أمرِهِ و عاشَ في النّاسِ حَميدا.۱

۱۲۱۲۸.عنه عليه السلام :العَدلُ عَلى أربَعِ شُعَبٍ : عَلى غائصِ الفَهمِ. و زَهرَةِ العِلمِ، و شَريعَةِ الحُكمِ، و رَوضَةِ الحِلمِ؛ فمَن فَهِمَ فَسَّرَ جَميعَ العِلمِ، و مَن عَلِمَ عَرَفَ شَرائعَ الحُكمِ، و مَن أحكَمَ لَم يُفَرِّطْ أمرَهُ و عاشَ في النّاسِ و هُوَ في راحَةٍ.۲

۱۲۱۲۹.عنه عليه السلام :الإيمانُ عَلى أربَعِ دَعائمَ : عَلَى الصَّبرِ، و اليَقينِ، و العَدلِ، و الجِهادِ... و العَدلُ مِنها عَلى أربَعِ شُعَبٍ: عَلى غائصِ الفَهمِ، و غَورِ العِلمِ، و زَهرَةِ الحُكمِ، و رَساخَةِ الحِلمِ؛ فمَن فَهِمَ عَلِمَ غَورَ العِلمِ، و مَن عَلِمَ غَورَ العِلمِ صَدَرَ عَن شَرائعِ الحُكمِ، و مَن حَلُمَ لَم يُفَرِّط في أمرِه و عاشَ في النّاسِ حَميدا.۳

۲۵۱۰

شعبه هاى عدالت

۱۲۱۲۷.امام على عليه السلام :عدالت چهار شعبه دارد: فهم پيچيدگى، دانش بسيار و حكمت روشنى بخش (نيكو) و بوستان بردبارى پس هركه بفهمد، همه علوم را تبيين كند؛ و هركه بداند، آبشخورهاى حكمت را بشناسد و هركه بردبار باشد، در كار خود كوتاهى نكند و در ميان مردم با خوشنامى به سر بَرَد.

۱۲۱۲۸.امام على عليه السلام :عدالت چهار شاخه دارد: فهمِ ژرفياب، شكوفه دانش، آبشخور حكمت و بوستان بردبارى. هركه بفهمد همه علوم را روشن كند؛ و هركه بداند، آبشخورهاى حكمت را بشناسد؛ و هركه حكمت داشته باشد، در كار خود تفريط و كوتاهى نورزد و در ميان مردم آسوده زندگى كند.

۱۲۱۲۹.امام على عليه السلام :ايمان بر چهار پايه استوار است: بر صبر و يقين و عدالت و جهاد... عدالت نيز چهار شاخه دارد: فهم ژرف كاو، دانش عميق، حكمت (حكم) شكوفا و بردبارى استوار و پايدار؛ هركه بفهمد، از ژرفاى دانش آگاه شود، و هركه از ژرفاى دانش آگاه شود، از آبشخورهاى حكمت (احكام درست) سيراب گردد و هركه بردبار باشد، در كار خود كوتاهى نورزد و در ميان مردم با خوشنامى زندگى كند.


1.الكافي : ۲/۵۱/۱.

2.كنز العمّال : ۱۳۸۸.

3.نهج البلاغة: الحكمة ۳۱.